خواندنی
جمعه7 ارديبهشت 1403     Friday, April 26, 2024
1398/10/17
گروه :
سیاسی
کدخبر :
69666
55
چاپ :

شیر دیگری در دره ی پنجشیر

به گزارش ایرنا ، احمد شاه مسعود دو روز پیش از حملات 11 سپتامبر در سن 48 سالگی ترور شد و در آن زمان پسرش 12 سال داشت.

به گزارش ایرنا ، احمد شاه مسعود دو روز پیش از حملات 11 سپتامبر در سن 48 سالگی ترور شد و در آن زمان پسرش 12 سال داشت. حملات 11 سپتامبر توسط عناصر القاعده مورد حمایت طالبان در افغانستان موجب حمله نیروهای خارجی تحت رهبری آمریکا به افغانستان شد و دوره جدیدی را در تاریخ این کشور آغاز کرد. گفته میشود که این ترور از سوی حکومت قطر رهبری میشد .
اکنون پس از گذشت 18 سال از ترور احمد شاه مسعود ، فرزندش دو سال است که به افغانستان برگشته است و بر آن است که کار ناتمام پدر را پیگیرد . مسعود جوان در پی ایجاد یک جنبش سیاسی ـ نظامی و ائتلاف تازه علیه طالبان است .
مسعود در گفتگو با خبرگزاری فرانسه در کابل گفته است : « من واقعا دعام می کنم و امیدوارم که افغانها و افغانستان هرگز شاهد یک خونریزی دیگر نباشند ... خدا نیاورد اما اگر چنین شود، نه تنها من بلکه صدها هزار از جوانان مانند من هستند و ما آماده برداشتن اسلحه هستیم » . 
به گفتهی خبرگزاریها ، مسعود در پی آن است که روز 14 شهریور ماه 1389 ، آغاز کار جنبش  سیاسی خود را در پنجشیر زادگاه خانوادگی خود را به گونهی رسمی در شمال افغانستان اعلام کند.
فرزنداحمد شاه مسعود بر این باوراست که : « این [توافق] نوعی حس پیروزی به طالبان می دهد و این نگرانی واقعی است که ما در حال مشروعیت بخشیدن و امید دادن به  گروههای تروریستی در جهان هستیم ».
مسعود جوان تاکید کرد : « این فرایند تحت رهبری افغانها نیست. اگر چیزی بین آمریکا و طالبان یا بین قدرتهای منطقه ای و طالبان حاصل شود، افغانها کجای کار هستند ؟ » .
وی افزود: « تا زمانی که وارد فرایندی برای توزیع قدرت بین همه افراد و تمرکززدایی از قدرت نشویم، نمی توانیم هیچ مشکلی را حل کنیم » .
بر پایهی این گزارش، وی از هم اکنون در حال ملاقات با گروه های مختلف و شبه نظامیان در پنجشیر و مناطق دیگر برای مسلح شدن دوباره و سازماندهی پیش از خروج نیروهای آمریکایی است. وی گفت : « متاسفانه دولت قادر به ادامه مبارزه با طالبان نیست ».
احمد شاه مسعود با لقب « شیر پنجشیر» و به عنوان قهرمان ملی افغانستان شناخته می شود و تصاویر او در بیلبوردها، دیوارها، پنجره خودروها و حتی دیوار مغازه ها در نقاط مختلف افغانستان به چشم می خورد.
 
برچسب ها : پنجشيراحمدشاه

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
خواندنی

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه خواندنی می باشد.