خواندنی
جمعه10 فروردين 1403     Friday, March 29, 2024
1398/10/17
گروه :
اجتماعی
کدخبر :
69672
59
چاپ :

ژرف‌تر شدن شکاف تورمی میان استان‌ها

به جای استان قم ، به استان‌های حساس مرزی بپردازید !

مرکز آمار ایران ، شاخص بهای مصرف کننده را برای امرداد ماه امسال ، منتشر کرد . در این گزارش نرخ تورم 12 ماهه در امرداد امسال به 2/42 درصد رسیده است . البته این رقم می‌تواند بسیار بالاتر باشد ؛ زیرا به دستور دولت ، بانک مرکزی از انتشار آمار تورم منع شده است و در همه‌ی این سال‌ها ، نرخ تورم مرکز آمار ، کم‌تر از بانک مرکزی بود . در نتیجه ، از آن‌جا که مرکز آمار زیر فرمان رییس سازمان برنامه قرار دارد ، بیم آن می‌رود که آمار از میزان واقعی آن کم تر نشان داده شده باشند ؛ گرچه نرخ 2/42 درصد هم کم نیست و به معنای از دست‌رفتن کمابیش نیمی از قدرت خرید مردم و به ویژه دهک‌‌های پایین است .
اما مساله این‌جاست که شکاف تورمی میان استان‌ها برخلاف شعارهای دروغین و تکراری « عدالت اجتماعی » از امرداد پارسال ، فزون‌تر و ژرف‌تر گردیده است ؟! 
بر پایه‌ی داده‌های مرکز آمار ، شکاف تورمی میان استان‌ها که در امرداد سال پیش ، کمابیش 5 درصد بود ؛ امسال به به 15 در صد افزایش یافته است ؛ در حالی که در امرداد ماه امسال ، تورم 12 ماهه در استان قم ( استان خودی‌نشین ) 7/35 درصد بوده است ، کرانِ ( حد ) بالای تورم در استان کردستان با 8/50 درصد گزارش گردیده است . از یاد نبریم که در امردادماه سال 1397 ، بالاترین نرخ تورم با 5/12 درصد مربوط به استان کرمانشاه بود . بدین سان بیشینه ( ماکزیمم ) تورم در امردادماه سال امسال ، 3/38 درصد نسبت به امردادماه سال پیش ، رشد کرده است .
از سوی دیگر در کرانِ پایین تورم نیز دگرگونی‌های گسترده ای به چشم می‌خورد . بیش‌ترین نرخ تورم 12 ماهه در امرداد ماه سال پیش ، مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان و بوشهر با 4/7 درصد بود ؛ در حالی‌که کرانِ پایین تورم در امردادماه امسال ، مربوط به استان قم با 7/35 درصد است . بدین سان در کمینه (‌مینیمم ) تورم استانی نیز 3/28 درصد جهش وجود دارد .
رشد بهای کالاهای مصرفی در یک سال گذشته ( امرداد 1397 ـ امرداد 1398 ) ، در استان‌های کردستان ، ایلام و چهارمحال بختیاری ، بیش از دیگر استان‌ها بوده است ؛ به گونه‌ای که این استان‌ها با رشد نرخ تورم بیش از 50 درصدی روبرو هستند .
چنان که گفته شد ، شکاف تورمی میان استان‌ها در امرداد امسال نسبت به امرداد سال گذشته ، ژرف‌تر گردیده است . در امرداد سال 1397 ، این شکاف1/ 5 در صد بود ، در حالی که شکاف تورمی میان استان‌ها در امرداد 1397 به 1/15 درصد افزایش یافته است . بدین سان ، می‌توان گفت که شکاف تورمی میان استان‌ها در یک سال گذشته یعنی از امرداد 1397 تا امرداد 1398 ، سه برابر شده است .
از سوی دیگر ، اگر برای سال 1397 ، تورم بالای 10 درصدی را « حد ممنوعه‌ی تورم » در نظر آوریم ، در امردادماه 1397 ، 10 استان کشور در این محدوده قرار داشتند . اما اگر در سال 1398 ، تورم 47 درصدی ( نزدیک به پنج برابر سال پیش ) « حد ممنوعه‌ی تورم » در نظر گیریم ، در آن صورت 19 استان در این محدوده قرار دارند که 6 استان از این 19 استان ، استان‌های مرزی هستند !
این مساله ، زنگ خطر و هشداری است که می‌تواند ، مسایل اجتماعی و سیاسی نادل‌پسند ، به دنبال داشته باشد . به جای استان قم ، به استان‌های مرزی بپردازید !
 
برچسب ها : شاخصآمارتورم

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
خواندنی

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه خواندنی می باشد.