خواندنی
پنج شنبه6 ارديبهشت 1403     Thursday, April 25, 2024
1398/10/17
گروه :
فرهنگی
کدخبر :
69670
45
چاپ :

فارابی در « یونسکو »

ثبت فارابی در فهرست «مشاهیر و رویدادهای جهانی یونسکو»
بازهم کوتاه آمدن از منافع ملی و حاتمبخشی از داراییهای ملت ایران

در اثر بیتحرکی و ندانم کاری دستگاههای گوناگون دولت جمهوری اسلامی و به ویژه وزارت امورخارجه ، بیگانگان « داراییهای ملی » ما را به راحتی به یغما میبرند ؛ به ویژه در این میان حکومت ترکیه با فرصتطلبی از این ندانمکاری دولت جمهوری اسلامی بهرهگرفته و از نوروز  تا فارابی خود را با ایران همباز ( شریک ) میکند ؛ مولانا را به غارت میبرد و مدعی ابوعلیسینا نیز هست .  
به گزارش ایسنا، ایجاد «خانه ـ موزه فارابی»، فیلسوف و دانشمند بزرگ ایرانی برای هزار و صد و پنجاهمین سالگرد تولد او در ترکیه و با کمک دانشگاه قزاقستان افتتاح شد ؛که خود نشانهی مصادره این شخصیت به نام دو کشور ترکیه و قزاقستان مطرح کرد. در این میان  فرهاد نظری ـ دبیر کمیته ملّی حافظه جهانی یونسکو ـ اعلام کردکه : «به شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد دادهایم تا نام مفاخر و مشاهیر مشهور کشور در تقویم رسمی کشور ثبت شوند » .
در این میان ، عبدالمهدی مستکین ـ مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو ـ ، در باره پروندهی «ابونصر محمدبن محمد فارابی به ایسناگفت : پرونده «فارابی» توسط سه کشور ایران، قزاقستان و ترکیه در مراحل بررسی نهایی یونسکو است . امیدواریم در چهلمین کنفرانس عمومی امسال که در نوامبر (آبان) برگزار میشود، ثبت جهانی آن اعلام نهایی شود به این ترتیب تعداد مشاهیر جهانی ایران امسال با ثبت سه شخصیت ممتاز جهانی (فارابی، ابوریحان و عطارنیشابوری) به 38نفر میرسد و از این نظر ایران جزو سه کشور برجسته جهان در حوزه معرفی و ثبت مشاهیر جهانی است.
البته دور نیست که ترکیه در ثبت ملی شهر تبریز نیز خود را شریک کند و در این زمینه هم باج داده شود .
 
برچسب ها : یونسکوفارابی

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
خواندنی

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه خواندنی می باشد.